NRT er en følge av nedleggelsen av Norsk Teaterråd i 2015
Nettverk for regional teaterråd (NRT) var i 2016 et møteplass for 4 teaterråd for faglig utveksling etter nedleggelse av Norsk Teaterråd desember 2015. Rådene var vant til å møtes to ganger i året i Norsk Teaterråd. Møtene førte til etableringen av en paraplyorganisasjon.
NRT ble etablert 4.september 2017, og ble fra 2018 et samarbeidsorgan for 6 regionale organisasjoner og råd som arbeidet for amatørteater. Norsk Teaterråd hadde regionsråd. Rådene fikk aldri driftsstøtte, men kunne de siste årene søke prosjektstøtte. Stemmerett fikk rådene de siste årene før nedleggelse.
Den nye Teateralliansen lukket fellesordninger innunder seg, og de bestod av tidligere styremedlem i Norsk Teaterråd. Det førte til at rådene ønske å etablere en nasjonal paraplyorganisasjon for å få tilgang til ordninger for våre medlemmer, blant annet tilgang til moms-refusjon og voksenopplæringsmidler. DRAMAS og Frifond Teater var åpne for alle.
Rådene opplevde at alle tidligere fellesordninger fra Norsk Teaterråd forvitre eller falt bort. Det ville rådene si i fra på nasjonalt plan. Rådene opplevde ikke at Scenefolk eller Teateralliansen snakket for hele feltet, men for seg og sine. Feltet manglet en tydelig felles nasjonal stemme og ambassadør. Teatergruppene i våre regioner trengte å motta nasjonal informasjon, og å ha tilgang til nasjonale fellesordninger. Dermed trengte rådene å etablere NRT.
NRT dekker 6 av 10 regioner i Norge
NRT ble derfor fra og med 2018 et nasjonalt nettverk for 6 teaterråd for amatørteater (11 gamle fylker): Oslo Teatersenter, Rogaland Teaterråd, Vestfold og Telemark Teaterråd, Trøndelag Teatersamling (nord og sør), Foreningen for amatørteater i Agder (nord og sør) og Viken Teaterråd (Akershus, Østfold og Buskerud).
Hva med de andre regionene i Norge? Møre og Romsdal har aldri hatt et regionalt råd. Regionene Buskerud, Vestlandet og Hålogaland hadde godt etablerte amatørteaterorganisasjoner med statsstøtte og flere ansatte. De ønsket ikke medlemskap i NRT. De ville handle nasjonalt på egne vegne gjennom Scenefolk, sammen med Norsk Revysenter.
Innlandet satt på hovedkontoret for Norsk Amatørteaterforbund (NAFT), og var med i Teateralliansen sammen med Frilynt Norge, Studieforbundet Kultur og tradisjon og Noregs Ungdomslag. Senere etablerte Teateralliansen paraplyorganisasjonen Kulturalliansen, og la ned Teateralliansen. I tillegg finnes det i dag enkeltstående aktører som Dramas, Norsk Historiske Spel, Spelhandboka m.fl.
Denne oppdelingen er ulogisk og forvirrende, men den følge en lang bevilgningshistorie i Kulturdepartementet formet av et halvt århundre med kulturpolitikk. Noen få medlemsorganisasjoner og Dramas* mottok brorparten av statsstøtte til 17 medlemmer i Norsk Teaterråd. Hovedmedlemmene i Norsk Teaterråd hadde stemmerett etter bevilgningsstørrelse. En struktur for aksjer selskaper og ikke for en nasjonal demokratisk organisasjon.
Medlemmene i Norsk Teaterråd var livredde for å miste driftsmidler til sin organisasjon ved nedleggelsen av Norsk Teaterråd, og de handlet naturlig nok i eget ærend. To fløyer mente de kunne drifte amatørteaterfeltet mye bedre utenfor Norsk Teaterråd. Det ble til Scenefolk og Teateralliansen.
Norsk Teaterråd var i 2014 et mareritt av intern krangling og mistillitt innad og utad. Styret opptrådde helt uskyldig i forhold til det økonomisk rotet Kulturdepartementet avdekket. Alle utpekte hverandre som syndebukker eller administrasjonen. De ville avskrive seg ansvaret. Noen vaslet departementet.
NRT er en nasjonal paraply for regionale teaterråd. NRT har vær svært politisk aktiv for nasjonale kultursaker og støtteordninger for lokale teaterforeninger. Nedleggelsen av Norsk Teaterråd skapte et stumt «vakuum». Derfor har NRT drevet med teaterfaglig informasjonsarbeid og vært en stemmene for feltet, og blitt tatt til råds både av forskere, kulturrådet og kulturdepartementet. NRT har også blitt oversett, men det har vært motiverende for å jobbe enda bedre. * Nasjonal manusbanken for amatørteater med tre ansatte
Foreløpig har det ikke vært tiden for et nytt nasjonalt ledd
i 2022 har det gått 7 år. Amatørteaterfeltet mangler et nasjonalt ledd, og putrer ubekymret videre. Feltet har ingen fellessaker eller higet heller ikke etter å bygge noe sammen. De største organisasjoner tilknyttet tidligere Norsk Teaterråd har beholdt bevilgningene sine, men statsbevilgningen til denne kanalen har minsket og åpner lite for nykommere eller nye satsninger. Noen nye støtteordninger har kommet
NRT ser ikke at tiden er inne for et nytt nasjonalt ledd for amatørteater, men det trengs. Fellesordningen for de demokratiske amatørgrupper burde vært samlet. Amatørteatertilbudet fra det private og offentlig må ikke blandes inn i samme fellesorganisasjon eller bevilgning. De er samarbeidspartnere og kan være i felles fagnett, men de har andre økonomiske interesser og oppbygginger.
Driftstøtte på regionalt og nasjonalt nivå lot vente på seg
NRT fikk fra og med 2021, fem år etter etablering, prosjektstøtte fra Norsk Kulturråd innunder driftstøtteordningen for nasjonale foreninger.
Uten driftsstøtte har NRT hele tiden veiet vår eksistens, og om det er verd alt gratisarbeidet. Vi har ikke hatt råd til mye, men vi har hele tiden hatt et sterkt fagnettverk hvor vi har hjulpet hverandre og utvekslet erfaring og ideer. Det har vært sunt å vokse sakte. NRT ønsker heller ikke å være en stor nasjonal enhet med svake regionale ledd. Vår største bekymring er alle signalene de siste årene om regionale løft inne kultur. Løftet kommer ikke til oss, og løftet har ikke vært ment for oss.
Oslo Teatersenter og Viken Teaterråd har fått noe mer regionale bevilgninger de siste 10 årene, men ikke nok til en betydelig utvidelse av driften. Teaterrådet i Vestfold og Telemark har fått mer prosjektmidler og nye ordninger, men ikke fått mye til drift eller stillinger. Rogaland, Agder og Trøndelag er bevisst blitt faset ut av fylkeskommunens budsjetter de siste årene. Rogaland Teaterråd måtte legges ned drift i 2021. I Agder tar fylke ansvar for teaterhuset for amatørteater, Rosegården Teater, men de har tatt tilbake midler for konsulentstillingen. Rådene får øremerkede midler for å jobbe med frivillighet, inkludering eller barn og unge. Få råd får rene regionale kultur- eller teatermidler. Det er bare rådene i Vestfold/Telemark og Viken som deler ut fylkesmidler for amatørteateraktivitet for sine fylkeskommuner.
NRT er del av en ny tid
Det ser ut til at felles kulturorganisasjoner etablert i forrige århundre har hatt lite medvind i det nye århundre. Fra og med 2022 legges alle statsbevilgninger til amatørteaterfeltet inn i Kulturrådet. Byråkraten i Kulturrådet utfører forvaltningen, mens feltet må lobbe mot departementet.
Årene uten Norsk Teaterråd har Kulturdepartementet stilt opp og tatt imot feltet. Men ingen av oss fått helt tak i prioriteringene, planene eller ansvarfordelingen. Omdisponering og nedprioritering går lydløst regionalt og nasjonalt. Det er tungt å ikke ha mer medvind.
ARbeidet vårt gir mersmak til å forsette
Det ser ut til at felles kulturorganisasjoner etablert i forrige århundre har hatt lite medvind i det nye århundre. Fra og med 2022 legges alle statsbevilgninger til amatørteaterfeltet inn i Kulturrådet. Byråkraten i Kulturrådet utfører forvaltningen, mens feltet må lobbe mot departementet. Så fårv i se hva veien videre bringer. NRT forsetter sitt arbeid.